Kolejnicové odsávání ALU
Konstrukce kolejnice ALU
Kolejnicový profil typu ALU-150 je zařízení pro odsávání výfukových plynů, určené pro průjezdná a stacionární stanoviště. Kolejnice byla navržena pro obsluhu, osobních a nákladních automobilů, speciálních vozidel, tanků, dieselových lokomotiv a také pro práci ve stanicích technické kontroly. Kolejnice může být nainstalována jak podélně (rovnoběžně s revizním kanálem), tak i napříč pro vedle sebe stojící vozidla. Kolejnice plní dvě funkce. Je jízní dráhou pro odsávací vozík s hadící a koncovkou, a zároveň je to odsávací kanál pro odtah výfukových plynů ven. Kolejnicový profil ALU-150 byl vyvinut tak, aby byl odsávací kanál oddělen od jízdní dráhy vozíku. Díky tomu nemají nečistoty ve výfukových plynech vliv na dráhu vozíku. Je tím eliminováno časté čištění mechanických částí vozíku a také častá výměna koleček. Speciální tvar profilu umožňuje při montáži zavěšení po 6m.
Různé typy profilů kolejnice ALU
Profil kolejnice ALU se vyrábí v několika variantách, které umožňují zvolit odpovídající profil na požadovaný výkon. ALU 150 je určena pro osobní a nákladní automobily, ALU 250 a 350 mají větší průřez, takže můžou zvládnout odsávání těžkých stavebních a průmyslových strojů. Pro odsávání výfukových plynů z dieselových lokomotiv se používají kolejnice ve dvojitém uspořádání typ LOCO Twin (2 x 250) se speciálně navrženými vozíky a odsávacími rameny (více v oddíle odsávacích ramen).
Typy odsávacích vozíků
Odsávací vozíky NORFI jsou vyrobeny z kovu. Výrobce opustil používání plastů, které nemají v těchto případech dostačující mechanickou a teplotní odolnost. Díky použití osmi koleček se speciálním profilem se odsávací vozík velmi hladce pohybuje po dráze kolejnice. Vozík je vybaven zabezpečovacím systémem, který brání vozíku vyjetí z dráhy v případě nesprávného používání. Tam, kde je zapotřebí ovládat hadici značné délky, může být kolejnice ALU vybavena navíjecím bubnem.
Speciální konstrukce odsávacího vozíku umožňuje pod kolejnici ALU 250 zavěsit navíjecí bubny jak s pružinovým tak i elektrickým pohonem navíjení. Posuv bubnu po kolejnici může také probíhat buď manuálně nebo použitím elektrického pohonu.
Odsávací ramena na kolejnici
Na kolejnici ALU lze také zavěsit odsávací rameno pro vozidla s horním výfukem Combi. Rameno má nosnou konstrukci a drží v nastavené poloze díky polohovacímu systému ramene. Rameno Combi lze namontovat na kolejnici ALU 250, aby visela podél servisní polohy, to výrazně zvyšuje pracovní rozsah ramene. Rameno je k dispozici v délkách 1,9 a 2,8 m. Volitelně je k dispozici pro vozidla s horním i dolním výfukovým potrubím.
Kolejnice ALU může být také použita v těžkém průmyslu jako kanál pro odsávání výparů a prachu vytvořených v procesu svařování, broušení nebo leštění. Odsávací rameno PAREX visící pod kolejnicí ALU je ideální pro procesy svařování a obrábění dlouhých výrobků. Teleskopické rameno se pohybuje podél svaru po celé délce konstrukce a odsává přímo u zdroje znečištění.